ERA-test

I slutet på april fick jag åka in till Uppsala och Gynhälsan för att göra det här ERA-testet. Innan dess hade jag fått börja med både progynon och Lutinus precis som att vi skulle göra en stimulerad cykel och insättning. Det var alltså utifrån det som dem analyserar slemhinnan i livmodern och kan komma med besked om när en insättning ska göras.
 
Jag åkte iallafall in till Uppsala, i sällskap av mamma som för övrigt fick sitta kvar i bilen under tiden som jag var inne på kliniken. Jag var där ganska långt innan då jag inte visste hur det såg ut med parkeringar och så vidare. 
När det tillslut var min tur att få komma in började vi med att prata en del och jag fick svara på några frågor. Jag är den första livmodertransplanterade som den läkaren gjorde ERA-testet på. Dem sveper med något typ av instrument runt slemhinnan i livmodern, tillräckligt mycket för att dem på labbet sedan ska kunna analysera det. Läkaren berättade för mig också att det här testet är väldigt tillförlitligt men på ett fåtal kvinnor har dem inte kunna tyda eller inte kunnat analysera testet. 
 
Det var ganska bökigt att komma åt och "se" vart instrumentet skulle då jag har lite ärrvävnad som är i vägen, då den gynstolen som jag först hoppade upp i fungerade inte alls. Så det slutat med att jag fick byta rum och stol och sedan ha två läkare/gynekologer och en sjuksköterska i rummet. Tillslut gick det iallafall bra och dem fick ut, vad dem tyckte, en bra bit för att skicka på analys. Svaret skulle ta ca 10 arbetsdagar. Jag tänkte att vi ändå kanske skulle kunna få köra på med en ny omgång för svaret skulle vi ju få innan det var dags för en insättning. Men det tyckte Mats inte. Han ville invänta provsvaret.
 
När det hade gått 10 arbetsdagar, hade jag fortfarande inte fått något besked så jag hörde av mig till Mats. Svaret skulle komma till honom, men jag vet att läkaren sa att hon skulle ringa mig också. Vilket hon inte gjorde.
Mats svarade mig iallafall att han hade fått svaret och att dom nu vet när en insättning skulle göras för bäst resultat. Mer än så fick jag inte reda på.
 
Men nu är vi ett steg närmare drömmen, med resultatet av ERA-testet.
 
En flicka som är stark.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

detstorstailivet.blogg.se

Här försöker jag dela med mig av mitt liv med MRKH och min resa i forskningen om att göra en livmodertransplantation.

RSS 2.0